Telefonia IP
Telefonia IP (VoIP) w sposób naturalny zastępuje tradycyjne centrale telefoniczne. Opierając się na technologi IP i na standardzie SIP, H323 rozwiązania central IP PBX / IP PABX gwarantują następujące korzyści:
- brak dodatkowych kabli telefonicznych - telefony VoIP pracują w sieci komputerowej,
- nieograniczoną skalowalność systemu,
- system telefonii IP jest dużo tańszy od klasycznego rozwiązania centrali telefonicznej,
- łatwe zarządzanie przez interfejs WWW,
- aparat telefoniczny można wybrać u dowolnego dostawcy,
- można zatosowaś telefon softwareowy - softphone np. x-Lite, SJphone, Nija,
- centralę IP można podłączyć do PSTN, analogicznie jak w tradycyjnych centralach,
- poszerzona gama funkcji oferowanych przez IP PBX.
Telefonia IP - Implementacja

Telefonia IP jako kompletne rozwiązaniezanie telekomunikacyjne składa się z następujących elementów: centrali IP w postaci specjalnego modułu telekomunikacyjnego - Innovaphone PBX lub serwera z preinstalowanym, specjalnie dobranym i zmodyfikowanym oprogramowaniem - IP PBX ASTERIO, telefonów VoIP lub softwerowych aplikacji telefonicznych VoIP - softphone - zainstalowanych na stacjach roboczych. Podłączenie systemu do istniejących linii miejskich: PRI, BRI lub analogowych odbywa się przes wykorzystanie bram VoIP lub zainstalowane specjalnych karty telekomunikacyjnych. Dodatkowo aby zredukować koszty połączeń lokalnych, międzymiastowych i międzynarodowych centrala IP może mieć skonfigurowany dostęp do usługi transmisji głosu świadczonej przez dostawcę usługi VoIP.